Video’s bekijken | |
De omgeving verduidelijken |
Meestal is een kamer bestemd voor een bepaalde activiteit: in de keuken kook je, in de badkamer was je je, in de speelkamer speel je, in de auto maak je een trip, enz.
Het wordt al ingewikkelder wanneer de keukentafel nu eens dient om te eten en dan weer om te spelen of om huiswerk te maken. Een kind dat moeite heeft met begrijpen, kan in dat geval niet zeker weten wat het zal doen wanneer het naar de keuken wordt gestuurd. Misschien zal het teleurgesteld zijn omdat het met plasticine moet spelen terwijl het dacht dat het mocht eten of omgekeerd.
Meestal ligt de bestemming van een ruimte vast, zowel thuis als op school. Misschien heeft uw kind echter meer visuele aanwijzingen nodig om te weten waar het zich bevindt en zelfstandiger te kunnen functioneren. Zijn er niet te veel veranderingen wat de inrichting of het gebruik van de kamers betreft?
Door de leefomgeving van uw kind helder in te delen :
De kamers zo inrichten dat elke plek overeenstemt met een activiteit.
Het gaat er vooral om de omgeving zo in te richten dat alles duidelijk en voorspelbaar is. Probeer zoveel mogelijk de stelregel 'één ruimte, één activiteit' te volgen, d.w.z. dat elke plek maar één functie heeft. Op die manier zal uw kind begrijpen wat het zal doen al naargelang de plek waar u het brengt.
Waarschijnlijk is het niet mogelijk om uw huis zodanig in te richten dat elke kamer voor één enkele activiteit bestemd is. Ga na hoe u de kamers zo goed mogelijk kan aanpassen zonder dat u muren moet verplaatsen.
De kamer van Seppe is onderverdeeld in verschillende zones met een eigen functie: ‘spelen’, ‘Tv-kijken’ en ‘slapen’. Een kast dient als afscheiding tussen de Tv-hoek en de speelruimte.
Jean-Marc is zeer opgewonden en wil onmiddellijk de deur uit wanneer hij zijn jas aan heeft. Om hem te helpen met het wachten, gaat hij nu dicht bij de deur op het krukje zitten. Hij kan er in tijdschriften bladeren, iets wat Jean-Marc heel leuk vindt.
De omgeving inrichten in functie van de behoeften van uw kind.
U dient niet uw hele huis op de schop te nemen. Het gaat erom te kijken welke problemen uw kind heeft en de omgeving daaraan aan te passen.
Het belangrijkste is coherent te blijven en vooral uw kind de mogelijkheid te geven de omgeving te begrijpen en er op zijn gemak in te kunnen leven.
Elk gezin heeft zijn eigen gewoonten: eten voor de tv, ontbijten voor of na het douchen, pantoffels aandoen wanneer je thuiskomt, enz... Wellicht zal u er daarvan enkele moeten aanpassen, maar zeker niet allemaal. Het heeft geen belang of u tv kijkt in de keuken, of de douche voor de één is en de badkamer voor de ander. U hebt uw manier van leven en dat heeft zo zijn redenen (gewoonte, routine, veiligheid). Verander alleen die dingen die problematisch zijn voor uw kind. Schakel bijvoorbeeld de tv uit tijdens het eten indien uw kind last heeft van te veel lawaai. Of laat uw kind beneden naar het toilet gaan indien het enkel daar wil gaan (maak een en ander veiliger met een trapleuning op de juiste hoogte, meer licht, enz.) als het daardoor zelfstandiger kan zijn.
Anticiperen en ervoor zorgen dat een activiteit op de juiste plek wordt aangeleerd.
Indien u uw kind wanneer het klein is bijvoorbeeld leert om zijn broek buiten het toilet op te trekken, dan zal hij dat nog doen wanneer hij 15 is. U kan hem beter leren zich meteen op de juiste plek aan te kleden, binnen dus, vóór hij de deur opent.
Visuele ondersteuning voorzien.
U kan visuele aanwijzingen aanbrengen op de deuren van de kamers (een foto van de wc op de toiletdeur bijvoorbeeld, een bordje met 'verboden' op de kelderdeur, enz.). Op de kastdeuren kan u bordjes hangen om te tonen waar wat wordt opgeborgen (foto's of afbeeldingen van glazen, borden en bestek op de kastdeuren en laden in de keuken; foto's van handdoeken en tandenborstels op de deuren van de badkamerkast, enz.).
De apotheekkast van Joël.
Het symbool voor “verboden richting” op de kelderdeur maakt duidelijk dat Marie daar niet mag komen.
De visuele ondersteuning verdeelt de kapstok in twee delen: links voor Mateo en rechts voor zijn zusje.
Blijf coherent.
Uw kind zal niet meer kunnen volgen wanneer het zijn vieruurtje op bepaalde dagen aan de salontafel krijgt met tante Louise en op andere dagen aan de keukentafel met mama.
Copyright © Participate! 2024 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By |