Video’s bekijken | |
De activiteiten verduidelijken |
Wanneer u dagelijkse karweitjes opknapt zoals zich wassen, schoonmaken of het gras maaien, dan weet u hoe u dat moet doen, in welke volgorde u de verschillende handelingen moet verrichten en welk materiaal u moet gebruiken. U weet ook ongeveer hoeveel tijd zo'n activiteit u zal kosten. Op dezelfde manier moet uw kind zicht hebben op de verschillende handelingen die nodig zijn om zijn speelgoed op te bergen, een schooltaak of een oefening op school te maken of zijn spulletjes in zijn boekentas te stoppen.
Probeer u even in de plaats te stellen van iemand met autisme. Beeld u in dat u een ingewikkeld gerecht gaat klaarmaken. U hebt een recept nodig waar u regelmatig naar kijkt om te weten in welke volgorde u alles moet doen, hoeveel u van welke ingrediënten u nodig hebt en welk keukengerei u moet gebruiken.
Mensen met autisme hebben ook een leidraad nodig om te weten hoe ze een activiteit moeten uitvoeren. Je moet hen uitdrukkelijk tonen hoe het moet, in welke volgorde ze te werk moeten gaan enz., want vaak hebben ze moeite met organiseren en anticiperen.
Wanneer u de activiteiten op deze manier verheldert, kan uw kind:
U kan de activiteiten van het dagelijkse leven op verschillende manieren verduidelijken
Stel de activiteit duidelijk voor door het materiaal in bakken of manden te presenteren, door visuele hulpmiddelen te gebruiken of door een model te tonen.
Geef aan hoelang de activiteit zal duren (dus de hoeveelheid, het begin en het einde):
Voorbeeld.
Tegenvoorbeeld.
Voorbeeld.
Tegenvoorbeeld.
Mateo moet voor en na de maaltijd een lepel siroop innemen. Dit is een moeilijk moment voor hem. Om te helpen, toont zijn mama hem een tekening hoeveel siroop hij moet innemen.
De mama van Alexander gebruikt een Time Timer om te tonen hoe lang hij met de plasticine mag spelen.
Laat zien in welke volgorde de handelingen moeten gebeuren door van links naar rechts te werken en door visuele ondersteuning te voorzien (de stappen visualiseren, pijlen tekenen, nummers toevoegen, …).
De foto’s verduidelijken welke stappen Carolien moet doorlopen als ze de planten water geeft: de fles nemen, de fles vullen tot aan de blauwe streep, …
Geef informatie over de activiteit. Bijvoorbeeld, verduidelijk wie wat moet doen en welke materiaal uw kind nodig heeft voor de activiteit.
Dit weekschema verduidelijkt wie het eten geeft en wie het water geeft aan de poes. Maandag (rode muis) geeft Mateo de kattenbrokjes en zijn zus het water
Een tekening van een poes werd op de doos met kattenbrokjes gekleefd zodat Mateo zich niet kan vergissen.
In zijn boekje ziet Julien wat hij moet meenemen: een fles water, een handdoek, zijn boekje en de sleutel die toegang geeft tot de fitnesstoestellen.
De activiteit kan zodanig opgezet worden dat ze de zelfstandigheid van uw kind bevordert:
Meer lezen: Het materiaal aanpassen
Copyright © Participate! 2024 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By |