Participate!
Menu

Leren kiezen

Een keuze maken is moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken omdat er verschillende vaardigheden voor nodig zijn. Je moet de verschillende alternatieven in je hoofd hebben, de gevolgen van je keuze kunnen inschatten en in staat zijn om je keuze te uiten. Dit laatste kan ook moeilijk zijn voor kinderen met autisme die spreken.

Om uw kind te helpen kiezen, kijkt u eerst en vooral naar zijn voorkeuren:

  • noteer naar welk spel hij spontaan grijpt;
  • kijk hoe hij een door u voorgestelde activiteit uitvoert en hoeveel tijd hij eraan besteedt;
  • visualiseer de activiteiten om een keuze te vergemakkelijken.

Foto's van de activiteiten waaruit Joachim kan kiezen in zijn vrije tijd.

In de woonkamer gebruikt Simon objecten om te kiezen wat hij wil: met de bal spelen, kleuren of met water spelen.


Seppe herkent de visuele hulpmiddelen die hem helpen bij het kiezen van een activiteit: de keuzekaarten zijn altijd in het geel.

Om Kilian en Liam te helpen om meer gevarieerd te spelen, worden 3 verschillende foto’s of afbeeldingen aan de kast opgehangen.


Enkele tips om uw kind tot een keuze te bewegen.

  • Stel enkel gekende activiteiten voor.
  • Beperk de keuzemogelijkheden tot twee of drie mogelijkheden.
  • Maak het kiezen eenvoudig: laat uw kind kiezen tussen iets dat het graag doet en iets waar het een hekel aan heeft.
  • Visualiseer de keuzemogelijkheden.
  • Laat uw kind genoeg tijd om te kiezen.
  • Slaagt het er niet in om te kiezen, geef dan hulp.
  • Kan uw kind onmogelijk kiezen, kies dan in zijn plaats.