Bronnen | |
Zelfstandig worden |
Aangezien mensen met autisme erg verschillend zijn, moeten het doel en de middelen om het te bereiken aan elk kind worden aangepast. Wat kan u van uw kind vragen?
Indien uw kind iets moet leren dat ingewikkeld is of uit verschillende handelingen bestaat, kan u de activiteit opsplitsen in minidoelstellingen (één stapje, één handeling of zelfs een onderdeel van een handeling tegelijk).
Om iets nieuws te leren heeft uw kind de juiste hulp nodig. Ga daarom zorgvuldig na hoe u uw kind het best kan ondersteunen (bijvoorbeeld met een afbeelding of met actieve hulp) en verminder uw hulp al naargelang zijn vorderingen.
Meer lezen: Hoe uw kind helpen?
Help uw kind wanneer het nodig is, maar houd er rekening mee dat het in de war zou kunnen raken indien u te veel aanwijzingen of stimuli geeft (foto's, aanmoedigende woorden, kleurcodes, enz.).
Trek u ook tijdig terug wanneer uw kind een activiteit onder de knie heeft. Een kind met autisme kan immers falen bij het uitvoeren van een activiteit gewoon omdat de volwassene die ze hem geleerd heeft niet meer in de buurt is. Verbale aanwijzingen kunnen bovendien voor gevolg hebben dat het kind er afhankelijk van wordt; geef er dus niet te veel of verminder langzamerhand het aantal.
In het begin moest ik Jeans hand vasthouden om hem zijn potlood te helpen recht houden. Nu verbeter ik alleen nog af en toe de positie van zijn hand.
Laura heeft het makkelijker om de messen en vorken in de juiste bestekbakjes te leggen wanneer boven elk bakje een foto van de inhoud ligt dan wanneer je haar actief helpt om de zaken op de juiste plaats te leggen.
Visuele ondersteuning verhoogt de autonomie van uw kind door zichtbaar te maken wat niet zichtbaar is en door houvast te bieden wanneer het een taak moet uivoeren. U kan bijvoorbeeld:
De omgeving organiseren en visualiseren
Meer lezen: De omgeving organiseren en visualiseren
De foto’s verduidelijken waar het keukengerei opgeborgen is.
Met de foto’s op de bakken vindt Naomi gemakkelijker haar speelgoed. De foto’s helpen haar eveneens bij het opruimen.
Het blauwe kruis geeft aan waar je moet drukken om te spoelen.
Op de deur van het toilet hangt een foto om Adam te helpen.
De activiteiten organiseren en visualiseren
Meer lezen: De activiteiten organiseren en visualiseren
Met deze foto’s kan Pierre zijn sportzak zelfstandig klaarmaken.
Een model om geld te voorzien voor het kopen van een tijdschrift dat 3,65 euro kost.
De mama van Seppe legt de kledingstukken klaar in de volgorde dat Seppe zich moet aankleden.
Visualisatie van de verschillende stappen bij het aankleden.
De foto’s van de boodschappenlijst wanneer Joël ‘macaroni met kaassaus en hesp’ wil klaarmaken. Joël heeft voor verschillende recepten aangepaste boodschappenlijsten met foto’s.
De foto’s met de verschillende stappen verduidelijken wat Adam moet doen als hij zijn handen wast.
Misschien kan uw kind een bepaalde taak niet op eigen kracht tot een goed einde brengen omwille van motorische problemen. In dat geval kan u uw kind helpen door puur praktische ingrepen:
Meer lezen: De activiteiten organiseren en visualiseren
In de rode mand kan Véronique gemakkelijk haar vuile was wegbergen.
De afbeelding is op een deksel van een pot gekleefd. Zo kan Aline de afbeelding beter vastgrijpen als ze deze aan haar mama geeft om te vragen om met de schildpad te spelen.
Het toilet is aangepast zodat Adam zelfstandig naar het toilet kan gaan.
Arthur draagt schoenen met een velcrosluiting, zo kan hij helemaal alleen zijn schoenen aantrekken.
Zet dagelijkse voorwerpen op een goed zichtbare en makkelijk bereikbare plaats:
Adam kan zelf zijn boeken uit het rek nemen.
De papa van Rémy legt het toiletgerei goed in het zicht op de lavabo.
Mensen met autisme houden van routine. Ze willen dat de dingen altijd op dezelfde plaats staan, nemen altijd dezelfde weg, enz. Hoewel u uiteraard niet aan overdreven rigiditeit mag toegeven, is het tijdens het leerproces belangrijk om altijd hetzelfde materiaal altijd op dezelfde manier te gebruiken. Zorg ervoor dat:
Het speelgoed is per lade geordend. Adam kan zelf alles vinden als hij met iets wil spelen.
Copyright © Participate! 2024 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By |