Participate!
Menu

Hoe maak je een taakanalyse?

Ontleed de activiteit die u uw kind zou willen aanleren en verdeel ze in stappen (test uw stappenplan vooraf zelf uit om te zien of alles klopt). Laat uw kind de activiteit in de juiste context uitvoeren. Laat het zijn gang gaan zonder meteen tussenbeide te komen, ook niet met woorden. Zo zal u kunnen zien tot wat uw kind in zijn eentje in staat is.

Observeer de stappen die uw kind onder de knie heeft. Kijk of het de stappen achter elkaar kan uitvoeren. Noteer ook voor welke stappen het hulp nodig heeft en waaruit die hulp dan bestaat. Hebt u geholpen door verbaal aanwijzingen te geven? Door hulp met gebaren te geven, nl. te wijzen of andere gebaren te maken? Of door fysiek in te grijpen?

Wil u hierover meer lezen, consulteer dan de tabel met de verschillende types hulp.

Een voorbeeld. Wout moet zijn gezicht wassen en zijn moeder heeft zijn mogelijkheden geëvalueerd.

Handeling Resultaat
Dag observatie: 02/04/08
De stop in de wasbak stoppen Geslaagd
De juiste kraan kiezen (warm water) Gefaald (hulp met gebaren)
De kraan opendraaien Geslaagd
De wasbak laten vollopen met de juiste hoeveelheid water Gefaald (hulp met gebaren en verbale hulp)
De kraan dichtdraaien Geslaagd
Het washandje nemen Geslaagd
De hand in het washandje steken Beginnend (fysieke hulp)
Het washandje nat maken Geslaagd
Zeep op het washandje doen Gefaald (fysieke hulp)
Het gezicht inzepen met het washandje Beginnend (hulp met gebaren)
Het washandje neerleggen Geslaagd
Het gezicht afspoelen met de handen Beginnend (fysieke hulp)
De handdoek nemen Geslaagd
Het gezicht afdrogen Beginnend
De handdoek op de juiste plaats wegbergen Geslaagd
Het washandje uitspoelen Gefaald (verbale hulp)
Het washandje uitwringen Gefaald (fysieke hulp)
Het washandje op zijn plaats leggen Geslaagd
De stop uit de wasbak trekken Geslaagd
De handen afdrogen Geslaagd

Bij het opstellen van zo'n lijst met stapjes dient u uiteraard rekening te houden met de gewoonten in uw gezin.

Door deze manier van werken zal u een duidelijk beeld krijgen van de mogelijkheden en beperkingen van uw kind. U zal de hulp die het nodig heeft beter kunnen inschatten zodat u het leerproces in detail zal kunnen voorbereiden en aanpassen aan zijn specifieke behoeften. Algemeen geldt dat u enkel bij de 'moeilijke' stappen helpt, dus wanneer het nodig is, en bij de andere stappen geen hulp biedt.