Bronnen | |
Zelfstandig worden |
Ontleed de activiteit die u uw kind zou willen aanleren en verdeel ze in stappen (test uw stappenplan vooraf zelf uit om te zien of alles klopt). Laat uw kind de activiteit in de juiste context uitvoeren. Laat het zijn gang gaan zonder meteen tussenbeide te komen, ook niet met woorden. Zo zal u kunnen zien tot wat uw kind in zijn eentje in staat is.
Observeer de stappen die uw kind onder de knie heeft. Kijk of het de stappen achter elkaar kan uitvoeren. Noteer ook voor welke stappen het hulp nodig heeft en waaruit die hulp dan bestaat. Hebt u geholpen door verbaal aanwijzingen te geven? Door hulp met gebaren te geven, nl. te wijzen of andere gebaren te maken? Of door fysiek in te grijpen?
Wil u hierover meer lezen, consulteer dan de tabel met de verschillende types hulp.
Een voorbeeld. Wout moet zijn gezicht wassen en zijn moeder heeft zijn mogelijkheden geëvalueerd.
Handeling | Resultaat Dag observatie: 02/04/08 |
De stop in de wasbak stoppen | Geslaagd |
De juiste kraan kiezen (warm water) | Gefaald (hulp met gebaren) |
De kraan opendraaien | Geslaagd |
De wasbak laten vollopen met de juiste hoeveelheid water | Gefaald (hulp met gebaren en verbale hulp) |
De kraan dichtdraaien | Geslaagd |
Het washandje nemen | Geslaagd |
De hand in het washandje steken | Beginnend (fysieke hulp) |
Het washandje nat maken | Geslaagd |
Zeep op het washandje doen | Gefaald (fysieke hulp) |
Het gezicht inzepen met het washandje | Beginnend (hulp met gebaren) |
Het washandje neerleggen | Geslaagd |
Het gezicht afspoelen met de handen | Beginnend (fysieke hulp) |
De handdoek nemen | Geslaagd |
Het gezicht afdrogen | Beginnend |
De handdoek op de juiste plaats wegbergen | Geslaagd |
Het washandje uitspoelen | Gefaald (verbale hulp) |
Het washandje uitwringen | Gefaald (fysieke hulp) |
Het washandje op zijn plaats leggen | Geslaagd |
De stop uit de wasbak trekken | Geslaagd |
De handen afdrogen | Geslaagd |
Bij het opstellen van zo'n lijst met stapjes dient u uiteraard rekening te houden met de gewoonten in uw gezin.
Door deze manier van werken zal u een duidelijk beeld krijgen van de mogelijkheden en beperkingen van uw kind. U zal de hulp die het nodig heeft beter kunnen inschatten zodat u het leerproces in detail zal kunnen voorbereiden en aanpassen aan zijn specifieke behoeften. Algemeen geldt dat u enkel bij de 'moeilijke' stappen helpt, dus wanneer het nodig is, en bij de andere stappen geen hulp biedt.
Copyright © Participate! 2024 | Woordenlijst Bibliografie Sitemap Privacyverklaring Français | By |